[от DeviLeR] Урок 1: Въведение

В този раздел можете да намерите полезни кодове и уроци свързани с PAWN скриптинга.
Аватар
WaLkZ
Извън линия
Администратор
Администратор
Мнения: 799
Регистриран на: 05 Окт 2016, 21:13
Местоположение: Варна
Се отблагодари: 75 пъти
Получена благодарност: 227 пъти
Обратна връзка:

[от DeviLeR] Урок 1: Въведение

Мнение от WaLkZ » 06 Окт 2016, 17:22

Здравейте, драги потребители!
В тази поредица от уроци ще се запознаем с „Pawn“ езика и ще си изградим ясна представа за повечето тънкости около него. Надявам се тя да бъде полезна за всички начинаещи и дори за напредналите в скриптирането.

Нека започнем с първия си урок: Въведение.

Pawn“ е език в скриптирането, използван за вграждане на „функционалност“ в други програми. Има два вида езици. Първият е като „C“ или „C++“. Той изпълнява файловете. Другият е „тълкуван език“, който минава през виртуална машина, която изпълнява кода в движение. „AMX Pawn“ е комбинация от тези два езика - вграждаш функционалност, файловете се изпълняват, като минават през виртуална машина, където кодът се изпълнява в движение.

Има няколко важни конструкции, които трябва да знаете, преди да започнете да скриптирате. Първата е „variable“(променлива). Променливата е символ или „маркер“, който съдържа в себе си информация. Ето пример - „variable a“ може да съдържа числото „2“, „16“, „0“ и т.н. Променливите се създават, за да осигурят „пространство“ за програмата. Ваша е отговорността да въведете имената на променливите, които ще използвате, преди да използвате тях. Променливите са определени данни със знак за равенство като тези:

Код за потвърждение: Избери целия код

new a,b,c,d

a=5
b=16
c=0
d=500
Следващото важно понятие са функциите. Функциите са символи или „маркери“, които изпълняват нещо, когато са повикани. Това означава, че когато са активирани, те извършват действия върху данните, с които ги снабдявате. Има няколко вида функции, но всяка от тях се активира по един и същ начин. Ето ви пример с „show“ функцията, която отпечатва число на екрана -

Код за потвърждение: Избери целия код

show(56)   // Активира „show“ функцията и ? задава числото „56“
show()     // Активира „show“ функцията, без да ? задава данни
show(a)    // Активира „show“ функцията и ? задава променливи стойности като данни 

Забележка: Всеки текст, който въвеждате след поставен от вас знак „//“, не се смята за код, а за коментар.
Всяка част от данните, към която зададете функция, се смята за „параметър“. Функцията може да има какъвто и да е брой параметри. Трябва да се уверите, че данните, които давате на всеки параметър, са верни. Ако една функция има два номера, не може да ? зададете думи. Функциите могат и да връщат данни като например:

Код за потвърждение: Избери целия код

new b
b = add(5, 7) 
В този случай, ако „add“ е функция, която прибавя първия параметър към втория и ни дава отговора, то променливата „b“ ще приеме числото „12“.

Следващото важно нещо е „блок“ кодирането. Може да групирате кодове в „блокове“, отделяйки ги чрез знаците „ { “ и „ } “. Това е много ефективно, защото прави много големите кодове да работят като една част. Ето пример:

Код за потвърждение: Избери целия код

{
   тук
   има
   код
}
 

Обичайно всички използват „блок“ кодирането, когато е възможно, за да разграничат кодовете си.

Този урок трябва да ви даде кратка, но много нужна и полезна информация, за да поставите една „солидна“ основа върху началото на своето кодиране.

Източник: amxmodx.org
Превод: DeviLeR

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
     Последно мнение

Обратно към “Полезни кодове/уроци”

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта